تکنولوژی پانکراس مصنوعی برای زنان باردار در آمریکا توسعه می یابد

25 ژانویه 2019- محققان آمریکایی قصد دارند نوعی پانکراس مصنوعی را برای زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 1 تولید کنند .بودجه ای که به این تیم آمریکایی تخصیص داده شده است بمنظور تطبیق دستگاه های فعلی با شرایط زنان باردار و اطمینان از ایمنی و اثربخشی آن برای زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 1 است.

زنان مبتلا به دیابت نوع 1 در معرض خطر بالایی برای ابتلا به عوارض قبل و بعد از زایمان قرار دارند و کنترل خوب مقدار قند خون برای آنها در طول حاملگی می تواند با مشکلاتی همراه باشد. به همین دلیل است که تولید یک پانکراس مصنوعی برای این گروه از زنان باردار می تواند تفاوت قابل توجهی را ایجاد کند.

این پروژه با همکاری کارشناسان دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشکده یJohn A Paulson  در هاروارد، دانشکده پزشکی Icahn و موسسه تحقیقات دیابت Sansum انجام می شود.

یک کمک مالی از سوی موسسه ملی بهداشت برای کمک به توسعه ی پانکراس مصنوعی مخصوص بارداری و ارزیابی آن در یک سری از آزمایشات بالینی به محققان اعطا شد.

هدف از این مطالعه کمک به زنان برای موفقیت در مدیریت مقدار قند خون خود در هر مرحله از بارداری با استفاده از پانکراس مصنوعی است.

دستگاه های پانکراس مصنوعی طراحی شده اند تا انسولین را در واکنش به تغییر سطح قند خون به نحوی مشابه با پانکراس انسان به بدن بیمار تحویل دهند.

محققان دانشگاه کمبریج در انگلستان، در آزمایشات پانکراس مصنوعی بر روی زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 1 موفق بوده اند.محققان امیدوارند که اولین آزمایش این پانکراس مصنوعی مخصوص بارداری در ایالات متحده، که در حال ثبت نام از زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 1 است، نتایج ایمن و موثری را از نظارت بر نتایج قند خون این افراد در طول بارداری و پس از تولد ارائه دهد.

دکترEyal Dassau، مدیر گروه تحقیقات مهندسی سیستم های پزشکی در دانشکده ی the Harvard John A Paulson گفت: این کار پیشرفت های پیشین ما در تکنولوژی های پانکراس مصنوعی را به سطح بعدی ارتقا خواهد داد، این اولین پروژه از نوع خود در ایالات متحده خواهد بود.

دکترCarol J Levy، مدیر کلینیک مرکز دیابت Mount Sinai ، افزود: دستیابی و حفظ مقدار قند خون در محدوده ی نرمال با تغییرات بسیار محدود برای بدست آوردن بهترین نتایج برای نوزادان و زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 1، حتی با مراقبت های بالینی مطلوب، بسیار سخت است. استفاده از تکنولوژی سفارشی سازی فرصت مهمی برای بهبود نتایج مادر و جنین است. ما بسیار هیجان زده هستیم که بخشی از تیم ارزیابی این حوزه ی مهم تحقیقاتی می باشیم که برای بهبود مراقبت و کاهش بار ناشی از مراقبتها بر بیماران طراحی شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jan/artificial-pancreas-technology-to-be-developed-in-us-for-pregnant-women-93879615.html